image
© FC Almere
Arno van As (rechts) ondertekende het contract bij de aanstelling van hoofdtrainer Richard Pel.

Opvallende voorzitterswissel FC Almere: Arno van As stopt per direct na beslissing ledenraad

Age-Rint Wielenga is de nieuwe voorzitter van FC Almere. Nadat hij begon in de ledenraad zat hij de afgelopen twee seizoenen als secretaris in het bestuur. Nu is Wielenga verkozen tot nieuwe voorzitter en zo treed Arno van As na vier jaar af.

De wijze waarop de wissel tot stand komt is opvallend. Bij de aanstelling van Van As in november 2022 werd dat gedaan na een stemming onder de leden, waarbij 65% van de stemmen gingen naar Van As. Dit keer vond er geen stemming onder de leden plaats, maar enkel binnen de ledenraad van FC Almere. De stemming vond plaats met acht zittende leden, waarvan er zeven hebben gestemd. Na de stemming zijn er drie leden opgestapt waardoor er nu vijf leden in de ledenraad zitten. Er zijn vier vacatures voor de overige posities. Het 'toezichthoudende en richtinggevende orgaan' beslist onder meer over het dagelijks bestuur, maar moet uit minimaal negen leden bestaan, zo staat in de statuten van de club. Door de open vacature(/s) is de stemming rechtsgeldig. De constructie met een ledenraad die het bestuur uitkiest is er een die bij voetbalverenigingen niet gebruikelijk is, de meeste clubs maken gebruik van een algemene ledenvergadering.
 
Arno van As baalt van het besluit en legt direct al zijn taken neer, zo geeft hij aan op Facebook: 
,,Op 15 juni heeft de Ledenraad, welke de leden van FC Almere vertegenwoordigd, bij interne verkiezing besloten een nieuwe voorzitter te benoemen. Mijn termijn liep ten einde, maar ik had mij herkiesbaar gesteld, om continuïteit en stabiliteit voor de vereniging te waarborgen en de wens het werk wat we waren begonnen in een tweede termijn af te kunnen maken. De Ledenraad gaf aan dat er nog een kandidaat zich gemeld had. Zij hebben uiteindelijk deze kandidaat gekozen en benoemd. Ik kan mij niet verenigen in en met de keuze van de Ledenraad, en daarmee de gekozen bestuurswissel. Er is sprake van een vertrouwensbreuk welke m.i. onherstelbaar is.''
,,Op woensdag 17 juni jl. heb ik derhalve bij het Bestuur en de Ledenraad, alsmede de commissies van FC Almere te kennen gegeven terug te treden als voorzitter van FC Almere en tevens mijn andere functies neer te leggen. Ik kijk met enorme trots terug op hetgeen we met zijn allen bereikt hebben, een vereniging die diep in het slop zat, weder op te richten en om te vormen tot een grote, stabiele en gezonde vereniging. Ik dank een ieder die daar met volle overtuiging aan heeft meegewerkt. Zonder hen was het voor mij niet mogelijk geweest. Ik wens FC Almere en haar leden een bloeiende toekomst.''

Deel dit Artikel: